Skip to main content

20

OCT

10:00

Plečnik in Stelè: Risar in učenjak

Razstava v Plečnikovi hiši


Basic information

October 20, 2023 at 10:00 to January 28, 2024 at 18:00
Plečnikova hiša
Organizer: Muzej in galerije mesta Ljubljane
Description

Plečnik in Stelè: Risar in učenjak

 

Eno ključnih sodelovanj pri nastanku fenomena, ki mu danes rečemo Plečnikova Ljubljana, je bilo tesno sodelovanje med arhitektom Jožetom Plečnikom, inženirjem Matkom Prelovškom in umetnostnim zgodovinarjem Francetom Steletom. Proučitev korespondence med Plečnikom in Steletom, ki jo hranita Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta ZRC SAZU in Plečnikova zbirka MGML, je privedla do razstave Plečnik in Stelè: Risar in učenjak. Slednja je v Plečnikovi hiši na ogled do 28. januarja 2024, pripravila pa sta jo dr. Vesna Krmelj in dr. Franci Lazarini.

Zloženka: Zloženka_STELE.pdf

 

Besedilo iz zloženke:

Sodelovanje med umetnostnimi zgodovinarji in umetniki je dokaj pogosto in kar nekaj primerov najdemo tudi v slovenskem prostoru. Le redko pa takšno sodelovanje sega na toliko različnih področij, kot se je zgodilo v primeru umetnostnega zgodovinarja Franceta Steleta in arhitekta Jožeta Plečnika. Mirno lahko trdimo, da bi bila Plečnikova Ljubljana, ki je bila leta 2021 vpisana na Unescov seznam svetovne kulturne in naravne dediščine, brez Steletovega sodelovanja precej skromnejša in da bi manjkali nekateri ključni spomeniki.

Čeprav so se osebne vezi med Plečnikom in dobro desetletje mlajšim Steletom prepletle šele po prvi svetovni vojni v Ljubljani, so bila dunajska leta, ki so ju oblikovala, odločilna za povojni razvoj umetnosti in znanosti v obdobju med obema vojnama. Študentje dunajske umetnostnozgodovinske šole (poleg Steleta še Josip Mantuani, Izidor Cankar in Vojeslav Molè) in Wagnerjevega arhitekturnega oddelka na dunajski akademiji (poleg Plečnika še Ivan Vurnik in kot Wagnerjev sodelavec Maks Fabiani) so s svojim občutljivim odnosom do dediščine in vizijo o razvoju mesta imeli pomembno vlogo pri modernizaciji, oblikovanju narodne identitete in vzpostavljanju mesta Ljubljane po principih srednjeevropskih prestolnic.

France Stelè (1886–1972) je na Dunaju študiral umetnostno zgodovino pri slovitem Maxu Dvořáku (1874–1921). Leta 1913 je bil imenovan za deželnega konservatorja za Kranjsko, vendar sta njegovo delo kmalu prekinila prva svetovna vojna in vpoklic na vzhodno fronto. Po prihodu iz ruskega ujetništva (1919), od koder se je vrnil z znanjem številnih jezikov, je ponovno prevzel vodstvo spomeniškega urada, sedaj pristojnega za območje celotne Slovenije (z izjemo Primorske), in v dveh desetletjih mu je uspelo vzpostaviti dobro delujočo, na modernih konservatorskih načelih temelječo in z raziskovalnim delom tesno povezano spomeniškovarstveno službo. S svojim delom Oris zgodovine umetnosti pri Slovencih (1924) je postavil izhodišče za vse nadaljnje raziskave slovenske umetnosti, kot profesor na Filozofski fakulteti (od leta 1938) je v desetletjih po drugi svetovni vojni vzgojil generacije umetnostnih zgodovinarjev v slovenskem in širšem jugoslovanskem prostoru, hkrati pa je bil prek mednarodnih inštitutov in strokovnih združenj vpet v sodobno znanstveno humanistiko. Zato ga štejemo med pionirje slovenske umetnostne zgodovine, hkrati pa tudi med najvidnejše osebnosti slovenskega kulturnega življenja v času do konca druge svetovne vojne.

Plečnikova Ljubljana je nastala v tesnem sodelovanju med Plečnikom, Steletom in vodjo mestnega gradbenega urada Matkom Prelovškom, Stelè pa je z mojstrom sodeloval tudi pri prenovi več kulturnih spomenikov, v časopisju je promoviral in zagovarjal njegove stvaritve ter sodeloval pri dveh monumentalnih knjižnih publikacijah o arhitektovih delih (Architectura perennis, 1941; Napori, 1955). Večkrat je bil vezni člen med političnimi trenji in pritiski, tekmovalnostjo arhitektov in stvarnimi možnostmi, tako na primer pri gradnji Univerzitetne knjižnice (danes NUK), kjer se je zavedal, da bi alternativni načrt Ivana Vurnika pri beograjskih oblasteh lahko ogrozil ne le celotni projekt, temveč tudi obstoj Univerze v Ljubljani. Podobno njegovo delovanje lahko opazimo tudi nekaj let kasneje, ko sta se Plečnik in njegov učenec Edvard Ravnikar razšla pri projektu za Moderno galerijo: ohranjena pisma izpričujejo, kako previdno je Stelè jadral med navodili Izidorja Cankarja, kritičnim Plečnikom in mladim Ravnikarjem, ki se je s svojim sodobnim pristopom potegoval za enega v svetovnih arhitekturnih krogih najprestižnejših projektov – galerijo moderne umetnosti.

Po arhitektovi smrti, v času, ko Plečnikovo delo ni bilo cenjeno, je Stelè skrbel za ohranitev spomina nanj in za pravilno vrednotenje njegovega opusa. V ta namen je v knjigi Arhitekt Jože Plečnik v Italiji 1898–1899 (1967) opisal srečanje mladega arhitekta z arhitekturno klasiko kot ključnim vzgibom njegovega ustvarjanja. Steletova knjiga ima v raziskovanju arhitektovega življenja in dela osrednje mesto ter pomeni enega od temeljev vseh nadaljnjih študij o Plečniku.

dr. Vesna Krmelj, dr. Franci Lazarini